A Magyar Motorsport Szövetség fontosnak tartja adataid védelmét. Az adatkezelésről bővebben az Adatkezelési Szabályzat-ban tájékozódhatsz. Itt a mams.hu oldalunkon HTTP-sütiket használunk, hogy a legjobb élményt nyújthassuk. További információk ide kattintva érhetőel el.
Elfogadom
2024. április 20., szombat
Hírek

Zólyomi Andrea | 2018.03.13, 13:54:00 | Utolsó módosítás: 2018.03.13, 13:54:00

Cimkék:

Amíg más országokban – főleg a tengerentúlon – hatalmas supermoto versenyeket láthat a közönség, addig itthon egyáltalán nem felkapott ez a motorozási forma. Nekünk szívünk csücske az aszfaltra hangolt krosszmotorok benzingőzös őrülete, így most Ónodi Tamás szakágvezetőt faggattuk egy kicsit a supermoto hátteréről.
 
M&V: Beavatna minket abba, hogy mitől lesz egy supermoto motorkerékpár supermoto? Ugye vannak gyárilag is ilyen motorok, és van, amikor krosszmotorokat alakítanak át. Ez esetben mi történik a motorral?
Ónodi Tamás: Az off-road motorok és a gyári supermoto versenygépek között alapvető különbségek vannak. Más futómű, kerekek, gumik és fékrendszer található rajtuk. Mivel ez egy kaméleon motorsport, nemcsak a pálya talajához és az akadályok változatosságához való alkalmazkodást jelenti, hanem a motorkerékpárok építésében is számtalan lehetőség rejlik. A recept egyszerű: végy egy off-road versenymotort (krossz, enduró), és szabd át az igényeidnek megfelelően egy igazi vérbeli SM-ragadozóvá! A supermoto futóművek sokkal keményebbek és rövidebbek, mint a terepre szánt modelleké. A hangolásuk egyfajta vegyes beállítás, ami lehetővé teszi azt a szélsőséges felhasználási területet, ami a supermoto pályákat jellemzi. Az igazi versenymotorokon általában 17”-16,5”-16”-os kerekek vannak elöl, és 17”-os van a hajtott résznél a hátsó villában. A gumik tekintetében a slick, a vágott slick és az esőgumi jellemzi a palettát. Jellemzően az első kerékre 320-as féktárcsát és több dugattyús féknyerget szerelnek fel, hiszen a cél a lehető legrövidebb féktáv kivitelezése.
 
 
Ezek a versenyek aszfalton zajlanak, ám ugratókkal. Mennyivel veszélyesebb, mint a krosszozás vagy akár a gyorsasági motorozás?
A supermoto versenyzésben az élmény pontosan azt az összetettséget jelenti, ami a motokrossz és a gyorsasági versenysport egyvelegéből adódik. A sebesség keveredik a technikai elemekkel, melyet egy olyan versenygép nyergében élnek meg a versenyzők, ami technikailag egyik versenyformához sem tartozik egyértelműen. Sokszor úgy érezzük, hogy gyorsaságiznunk kell egy arra alkalmatlan és mindennek ellent mondó járművel, majd ugyanezt tesszük az ugratókkal tűzdelt off-road szakaszon. Tehát megvan benne mindaz, ami ezt a két szakágat jellemzi a maga szépségével és veszélyfaktorával.
 
 
Ha már az ugratóknál tartunk... Külföldön több ugratóval és off-road szakasszal rendeznek ilyen versenyeket. Mi az oka annak, hogy Magyarországon kevésbé használják ezeket az elemeket?
Sajnos a hazai pályákon kevés lehetőség van off-road szakasz jelölésére. Probléma továbbá az is, hogy közös versenynapon és pályán megyünk a gyorsasági és robogó kategóriákkal, és így a pályára felhordott szennyeződések tisztítása szinte lehetetlen a futamok között. Azonban, hogy ne vesszen el teljesen az ugratások látványa és élménye, mobil ugratót vezettünk be a versenyekre. Ezek az eszközök is fokozzák a supermoto érzést.
 
A MAMI Kupa keretein belül ob és kupasorozat formájában is láthatjuk versenyezni a srácokat. Idén külön díjazva, de egyben lesz rendezve a két verseny vagy külön futamokon?
Ebben a versenyszezonban közös futamokon mérhetik össze tudásukat a versenyzők. Napi értékelésben és díjazásban részesítjük a hobbiversenyzőket, de a versenyen elért eredményeik beleszámítanak a bajnokság pontvadászatába.
 
Tudna egy kicsit mesélni a versenyzőkről? Ön kiket emelne ki a mostani élmenők közül, és kik azok, akik nemrég kezdték, de nagy potenciált lát bennük?
Szerencsére vannak tehetséges és jó képességű versenyzőink, akik évről évre nagy lendülettel és jelentős anyagi ráfordítással küzdenek a bajnokságunk fordulóin. Elsődlegesen Ádám Misit emelném ki, aki fantasztikusan küzdött a tavalyi szezonban, és minden alkalommal kibérelte a dobogó valamelyik fokát, és nem is meglepetést okozva, Kecskeméten még egy futamgyőzelmet is bezsebelt. Zsubori Laci és Varga Tomi két viszonylag új pilóta, akik óriási lendülettel és sikerre szomjazva motorozták végig a 2017-es versenyeket. Remélem, ezt a menetelést ebben az évben is láthatjuk tőlük. Nem megfeledkezve a többi utánpótlás versenyzőről, akik nagy akarattal készülnek a 2018-as versenyszezonra. A mezőny legelejével kapcsolatban egy kicsit bajban vagyok, hiszen ezen a poszton több jó versenyző is számitásba jöhet, ha nem tizedelődnek meg sérülések miatt (Vermes Sándor, Kecskeméti Márk, Ónodi Benjamin) a hazai mezőnyben. Talán azért hasznos az ő jelenlétük a bajnokságban, mert a többiek így láthatják a fejlődés lehetőségét ebben a sportban, és a segítségükkel egy jó felkészülést tudunk csinálni a szezonra. Mindemellett ők képviselik hazánkat a környező országok egyes bajnokságaiban.
 
 
Mit gondol, mi kéne ahhoz, hogy többen válasszák ezt a valóban látványos szakágat?
Alapvető probléma a szakágunkban, hogy teljesen hiányzik az utánpótlás kategória, azaz sajnos nincs fiatal versenyző a rendszerben. Az utánpótlás hiánya és a gyenge motorsport média ránk is negatív hatással van. Pillanatnyilag nincs belépőszintje a supermotonak, ami tisztán látszik a jelenlegi versenyzői átlagéletkoron. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy egy Motorsport Akadémiát létrehozzunk, ahonnan a gyerekek tovább mehetnek egy, az általuk választott versenyzési forma irányába. Óriási szükség van a média minden szegmensére, mert nélkülük nincs lehetőség a szeretett szakágunk népszerűsítésére. Köszönjük a lehetőséget! Hajrá Motorsport!
 
 
Szöveg: Kapitány Nóri (Motor&Verda)
Fotó: Motomax/web
Magyar Motorsport Szövetség 2010 © Minden jog fenntartva.