A Magyar Motorsport Szövetség fontosnak tartja adataid védelmét. Az adatkezelésről bővebben az Adatkezelési Szabályzat-ban tájékozódhatsz. Itt a mams.hu oldalunkon HTTP-sütiket használunk, hogy a legjobb élményt nyújthassuk. További információk ide kattintva érhetőel el.
Elfogadom
2022. január 21., péntek
Hírek
/ 203 oldal

Zólyomi Andrea | 2022.01.18, 12:25:00 | Utolsó módosítás: 2022.01.18, 12:25:00

Cimkék:

MEGHÍVÓ
 
A Magyar Motorsport Szövetség Elnökségi ülése:
 
Időpont: 2022. január 25. 11h
Helyszín: Magyar Sport Háza, 1146 Budapest, Istvánmezei út 1-3.
 
Napirendi pontok:
  1. Elektronikusan meghozott határozatok megerősítése
  2. Egyebek
 
A hatályos SZMSZ alapján az Elnökség üléseinek munkájában az elnökség tagjai, valamint a meghívottak vesznek részt. Az érdeklődők csak az elnök, vagy az ülést levezető elnökségi tag engedélyével nyilváníthatnak véleményt.
 
Budapest, 2022. január 18.
 
                                                                                                                                                                                                                                 Hermann Henrik                                                                                                                            
 elnök

Zólyomi Andrea | 2022.01.13, 13:55:00 | Utolsó módosítás: 2022.01.13, 13:55:00

Cimkék:

Tisztelt Címzettek!
 
A Magyar Motorsport Szövetség a sportszakma részére megrendezi éves központi szemináriumát.
 
Időpont: 2022. február 27. 9:00 (vasárnap)
Helyszín: online, Zoom értekezlet formájában
 
A részvétel a 2022-ben sportfelügyelői, versenyigazgatói, vezetőbírói licencet kiváltani kívánók számára kötelező!
 
Rajtuk kívül szeretettel várjuk a sportszakma egyéb képviselőit is (technikai felügyelők, pályabírók, szakágvezetők, szakági tanács tagok, kollégiumvezetők, MAMS tagszervezetek képviselői, szervezők, edzők, versenyzők, stb.), illetve bárkit, akit a téma érdekel.
 
A részvétel díjmentes.
A szemináriumot követően a sportfelügyelők, versenyigazgatók és vezetőbírók egy online teszt kitöltésével igényelhetik meg licencüket.
 
A Zoom linket és az időtervet egy későbbi időpontban fogjuk kiküldeni.
 
Sportbaráti üdvözlettel
Hermann Henrik
elnök

Zólyomi Andrea | 2022.01.13, 12:13:00 | Utolsó módosítás: 2022.01.13, 12:13:00

Cimkék:

Január 31.-ig lehet jelentkezni a Széchenyi István Egyetem Integrált motorkerékpár- és versenyszakmérnök képzésére, ahol az elméleti tudást az egyetem oktatói mellett a motorsportban nagy tapasztalatot szerzett szakemberektől sajátíthatod el, míg gyakorlati tapasztalatokat a Hungarian Racing Engineering Team csapatában, teszteken és versenyeken szerezhetsz a képzés keretein belül.
 
 
A televíziós közvetítések és az újsághírek is leggyakrabban a motorversenyzőket emelik ki, esetleg a csapatfőnököket szólaltatják meg. Talmácsi Gábor - aki a világbajnoki címe mellett megszerzett szakmai tudását és tapasztalatait igyekszik átadni a magyar mérnökhallgatóknak a képzés során – úgy véli a megfelelő szakembergárda meghatározó egy-egy csapatnál és a versenyző pályafutását befolyásolhatja, ha a legjobb tudású szakemberek veszik körbe és segítik a munkáját. „A technikai sportok esetén kulcsfontosságú kérdés a versenyzőt segítő mérnökök szakértelme és tapasztalata. Habár a motorsportot és az autósportot is gyakran sorolják az egyéni sportok közé, mivel a versenyzők vannak a végső megmérettetések középpontjában, azonban ez egy csapatsport, mert a háttérben rengeteg ember munkájára és szakértelmére van szükség. A versenymérnökök azok a szakemberek, akik el tudják látni a versenyző körüli feladatokat, a motor beállítását, a fejlesztéseket. A versenysportban pedig nincs megállás, mindig újabb kihívások vannak, óriási a verseny nemcsak a versenyzők között, hanem a motorgyárak között és az alkatrész fejlesztésekben is. Ezért is fontos ez a képzés, hogy a magyar utánpótlás sportban tudjunk olyan mérnököket adni a piacnak, akik segítik a versenyzők munkáját.” Talmácsi kiemelte, hogy jó versenymérnököt csak az iskolapadban képezni lehetetlenség, ezért is örül, hogy a Széchenyi István Egyetem mérnökképzésének jelentős részét töltik a hallgatók az ország és Európa különböző versenypályáin, hiszen részben ebből a célból jött létre a Hungarian Racing Engineering Team.
 
A HRE Team, bár legtöbben „csak” versenycsapatként ismerik, valójában egy oktatás céljából létrehozott versenycsapat. A tesztek, edzések és versenyek során a győri Széchenyi István Egyetem versenymérnök hallgatói is aktívan kiveszik a részüket a munkából, valós helyzetek adják az esettanulmányok alapját és a szakdolgozatukban is egy-egy, a versenycsapatnál ténylegesen felmerülő problémát fejtenek ki részletesen.
 
„Itt mindent el kell felejteni, amit a felsőoktatásban eddig tapasztalt. Hagyományos frontális oktatás csak elvétve akad, és nem csak most, a koronavírus miatt, hanem „normál üzemmódban” is.” – foglalta össze röviden az oktatási ritmust Máthé István, a képzés és a HRE Team oktatási igazgatója, a csapat egyik tulajdonosa. – „Az ismeretátadás túlnyomó része versenypályákon történik, edzés illetve versenynapokon, ahol a mélyvízbe dobás mellett, a tényleges fizikai szerelői és versenymérnöki munka mellett workshopok keretében beszéljük meg, hogy mi miért történik, mi a célja, milyen eszközökkel végezzük és különböző problémákra milyen megoldásokat találtuk. Ennek helyszíne lehet a Hungaroring, Pannóniaring, Euroring, Kakucs, vírusmentes időben Horvátország, Németország, Szlovákia, Belgium, Spanyolország, Csehország versenypályái. Szerencsére már a 2021-es versenyszezonban is több tehetséges és szorgalmas hallgató volt a csapat segítségére például a Red Bull Ringen, vagy a motorversenyek körében kuriózumnak számító Scheizer Dreieck utcai pályán Németországban.”
Nem véletlen Máthé szerepvállalása a képzésben, hiszen rajta kívül számos egyéb kapcsolódási pont van a HRE és a MAMI Technikum (Magyar Motorkerékpár Technikum és Szakképző Iskola) között. A képzés igazgatója és másik csapattulajdonos Lévai Károly, a Mami Technikum igazgatója, valamint számos szaktanár segíti a versenymérnök hallgatókat, hogy versenyzés és a szakma minden apró fortélyát megismerhessék.
A képzés céljáról Lávai Károly elmondta, hogy a technika fejlődésével szükség van magasabb és összetettebb tudásra a verseny-boxban, mint ezt megelőzően. „Például a motorelektronika programozása, a rajtelektronika, kipörgéselektronika, egyéb versenyzőtámogató rendszerek ismerete, ezek összehangolása. Emellett már a gyári motorok is alkalmasak lettek a járműdinamikai adatelemzésre (népszerű nevén telemetria), amit szintén ismerni kell. További igényként fogalmazódott meg, hogy a járművek beállításánál, pályáról-pályára, körülményről-körülményre változó beállításokat lehessen eszközölni. Ezeket az újdonságokat ismerő, új kihívásokkal könnyen szembenéző szakembereket képzünk.” – fejtette ki, hogy miért is indították el 2019-ben a szakmai továbbképzést. – „Nagyon fontos kapcsolódási pont, hogy egy jó versenymérnök, a járműfejlesztésbe bekapcsolódva egy gyorsreagálású tesztmérnök feladatait tudja elvégezni. Célunk tehát, hogy a versenysportban, de a járműfejlesztéshez kapcsolódó tesztek során is magabiztos tudással rendelkező szakmérnököket képezzünk, akik átlátják a feladatok sokszínűségét és gyakorlati tapasztalatokkal felvértezve tudják megoldani a felmerülő problémákat.”
 
A HRE csapat idén a német IDM bajnokságban indult, négy versenyzővel. A versenymérnök hallgatók a magyarországi teszt- és edzésnapok mellett a külföldi versenypályákra is elkísérhették őket, ha az egészségügyi rendelkezések engedték. „Óriási élmény volt ebben versenymérnök hallgatóként részt venni. Különösen élveztem az adatrögzítéssel és adatelemzéssel kapcsolatos feladataimat, valamint azt, hogy hogyan tudunk ezek alapján folyamatosan javulni.” – Ezt már Keszthelyi Gábor, a képzés egyik hallgatója meséli nekünk. – „Ez persze nem jelenti azt, hogy sétagalopp lett volna a szezon, technikailag, fizikailag és szellemileg is adódtak kihívások. Számomra maguk a helyszínek is nagyon sokat jelentettek, a legendás Hockenheimring hangulata abszolút a technikai sportok aranykorát idézte, mellette pedig volt szerencsém a Red Bull Ringet is meglátogatni a HRE tagjaként, ami a modern versenyzés egyik legikonikusabb helyszíne.”
 
Ebből is látható, hogy a hallgatók aktívan közreműködhetnek a csapatban, természetesen a megfelelő tudás birtokában, állandó felügyelettel, támogatással. Kutrik Zsombor is oktatója a versenymérnök képzésnek, igyekszik a szaktudásával egyszerre segíteni a csapatot és a jelen lévő hallgatókat. „Egy „átlagos edzésnapon” szinte minden témát érintünk, ami a versenyzéssel kapcsolatos és persze minden újonnan érintett témát részletesen átbeszélünk. Legyen az a motor állványra tétele, vagy akár egy data-recording által rögzített adat elemzése. Közben a versenyzővel egyeztetünk és az esetleges állításokat is a diákokkal közösen végezzük, elmagyarázva a miérteket. 2-3 ilyen alkalom után már a diákokra bízzuk a feladatot, természetesen felügyelet mellett, de a szerszám addigra már az ő kezükben van és nekik is kell kiválasztani azt.” A szaktudás mellett a legfontosabb a motorsport szeretete és az elhivatottság, ezt emelték ki az oktatók, hiszen ez egy komoly, koncentrációt igénylő munka, nem lehet félszívvel csinálni.
 
„Nagyon tetszett az a személyes hozzáállás a versenypályákon, hogy bátran kérdezhetünk, megbeszélünk egy adott problémát és hozzányúlunk közösen a dolgokhoz. Ha kell alkatrészt cserélünk vagy beállítjuk, újra kalibráljuk stb. Továbbá az a tény, hogy egy elért siker érdekében sok embernek ott kell lenni és mindenkinek a legjobb oldalát és a legjobb hozzáállást kell nyújtani. Tehát az atmoszféra az nagyon jó volt a versenypályákon. Teamwork.” – Keresztes Benő, a képzés elsőéves hallgatója szerint tehát egyaránt kell szakmailag, mérnöki tudásukban és a csapatmunkában is fejlődni az oktatás során és ebben a csapattagok igyekeznek a legjobban a segítségükre lenni.
 
A képzés keresztféléves, tehát 2022 februárjában indul a következő évfolyam és január 31.-ig lehet rá jelentkezni. Fontos, hogy a képzésben azok is részt tudnak venni, akik nem rendelkeznek a bemeneti feltételeknek megfelelő alapdiplomával! Ők a szakdolgozat leadása és megvédése után egy, az egyetem által kiállított oklevelet kapnak, mely igazolja a képzésben való részvételüket és az elért eredményeiket. Amennyiben a későbbiekben megszerzik a szükséges alapdiplomát, úgy elég a záróvizsgát letenniük, és kiállításra kerül a versenyszakmérnöki diplomájuk is.
 
Az képzéssel a január 13.-15. között a Hungexpon megrendezett Educatio Kiállításon személyesen is meg lehet ismerkedni, hiszen a Szent István Egyetem standjánál oktatókkal, hallgatókkal, sőt a versenymotorokkal is találkozhatnak az érdeklődők. Az egyéni kérdezési lehetőségek mellett csütörtök délelőtt Talmácsi Gábor is tart a helyszínen egy rövidített, úgymond bemutató órát, hogy ízelítőt mutasson abból, milyen témákat érinthet a tanórája során egy világbajnok.

Zólyomi Andrea | 2022.01.12, 09:46:00 | Utolsó módosítás: 2022.01.12, 09:46:00

Cimkék:

Még csak alig nevezték ki Horváth Lajos motorversenyzőt a MAMS tereprali szakág vezetőjévé, „Laller” máris belevetette magát a munkába. Aki ismeri a váci sportember elhivatottságát, az tudja, hogy ez jót jelent.
 
 
Nemrégiben egy nagyobb lélegzetvételű interjúban számoltunk be arról, hogy a Garamvölgyi Zoltánt váltó Horváth Lajos milyen tervekkel vág neki a 2022-es szezonnak. Nos, a rajt pillanata még igencsak messze van, de az új seprű már szépen seper a TR-szakág háza táján:
 
 
„Először is szeretnénk változtatni a versenyzők szabályismeretén, és konzekvensen be is tartatni azt a rendszert, amelyet tovább viszünk. Könnyű dolgunk van, mert Sasvári Sándor és Garamvölgyi Zoli remek alapot teremtett a mi munkánknak. Konkrét elképzeléseim vannak arról, mivel kell megpróbálnunk vonzóbbá és önfenntartóvá tenni a tereprali motoros szakágát. Egy igencsak nehéz gazdasági helyzetben vettük át az irányítást, de a kollégáimmal együtt mindent megteszünk, hogy a lehetőségeinkből a legjobbat hozzuk ki. Szeretnénk megnyerőbb arculatot kialakítani, elvetni a Nyugat-Európai felfogás magvait a hazai tereprali motoros ágazatában. Elsőként a technikai átvételeket szeretném megreformálni, ennek egyik elemeként be fogjuk vezetni a zajhatár mérést. Noha itthon ez nem kötelező - és nekünk sem áll szándékunkban azzá tenni -, ha a motoros bajtársaink külföldi versenyeken szeretnének indulni, ott követelni fogják tőlük a vonatkozó zajszint betartását. Én már önköltségen be is szereztem egy mérőműszert, amit ezentúl minden verseny előtt használni fogunk, ezzel is segítve és támpontot adva a sporttársaknak.
 
 
A gépátvétel és a megjelenés egyébként is egy sarkalatos pont, amelyen alapból szeretnék változtatni, feljavítani azt. Tervünk, hogy a teljes technikai személyzetet egyenruhába bújtatjuk, mellette a szervizparkban is egyforma sátrakat állítunk fel. Szeretném elérni, hogy ha egy szurkoló, vagy egy potenciális támogató „betéved” hozzánk, akkor lássa és érezze, hogy itt bizony kívül-belül a profizmus az úr. A saját versenyzésem és a csapatom irányítása során is bebizonyosodott, hogy ha erre odafigyelünk, és a média háttér is kellően professzionális, akkor még a kedvezőtlen üzleti széljárás ellenére is képesek lehetünk révbe érni. Egyértelműen szponzorok bevonása a cél, hogy magasabb szintű körülményeket tudjunk biztosítani azoknak a versenyzőknek, akik a kupasorozatunkban indulnak, és szeretnénk minél több külföldi versenyző érdeklődését is felkelteni! Jelen pillanatban ezek megvalósításán dolgozunk.” - adott betekintést a „hogyan tedd vonzóvá a motoros terepralit Magyarországon” kezdőcsomagba Horváth Lajos.
 
Írta: Tóth Krisztián Márk

Az öt állomásos Super Enduro első helyszíne Lengyelország Lodz városában került megrendezésre, ahol Magyarország színeiben versenyezhetett társával Szőke Márk, többszörös Cross és Enduro bajnokunk.

Zólyomi Andrea | 2022.01.05, 09:24:00 | Utolsó módosítás: 2022.01.05, 09:24:00

Cimkék:

Márk az Open kategóriában indult Sherco 300-as SE Factory motorjával amire a saját maga készített Super Enduro pályán (a Gyáli Cross pálya mellett) készült fel intenzíven egy hónapon át. De vajon fel lehet erre készülni? S milyen egy ilyen verseny? Valóban egy állomást ki kell hagyniuk a versenyből? Minderről ő maga mesél nekünk.

 

 
„Bár tavaly indultam, sajnos motorhiba miatt nem tudtam szerepelni, így mondhatjuk azt, hogy EZ volt életem ELSŐ Super Enduro versenye. Az egész közeg új volt számomra, hihetetlen élmény volt Világsztárok között lenni, testközelből látni, hogy ők is izgulnak, teszik a dolguk. A rengeteg néző, aki nekem is szurkol, annyira motiváló és izgalmasnak hatott.
 
 
A pálya, ha 0-10-ig pontoznom kéne erős 9-est adnék rá, hiszen az akadályok annyira zsúfoltak voltak (főleg a fedett pálya helyszűke miatt), hogy az a hat perc amit el kell rajta tölteni, annyira kimerítő, annyira intenzív, hogy arra szavak sincsenek. Egy perccel többet talán ki sem lehetne rajta bírni. Nem gyors, nagyon lassú, brutálisan fárasztó. Szerintem soha nem fáradtam el ennyire.
 

A verseny előtt egy hat perces szabadedzésen és egy hat perces időmérőn lehet megismerkedni a pályával. Minden hat perc.
Hat perc kín, és szenvedés, amibe minden erőt belead az ember, minden agysejtje taktikázik, minden izma ezer százalékon dolgozik.
 

Minden akadályon hatalmasat csapódnak a motorok, mellbevágnak, de te csak mész, s próbálsz nem hibázni, próbálsz talpon maradni, s előrébb jutni. Egy hiba, és vége az egésznek. És én hibáztam.
Az időmérőn sajnos lecsaptam a kipufogóm ami leszakadt, így ki kellett hogy álljak, viszont a remény futamban olyan jól teljesítettem, hogy visszalöktem magam az esti finálé két futamára.
 
 

A versenyeken a 35 versenyzőt 3 csoportra osztják, s ebből 14 versenyző jut be az esti futamokra. Én az első futamban a hátsó sorból indulhattam, bár sok apró hibát vétettem, megszereztem a 9. helyet. Nagyon tapasztalatlannak éreztem magam.
A második futamban az első sorból indulhattam, elsőnek hoztam el a rajtot, s jó pár körig vezettem, de a vége előtt 200 méterrel sajnos elestem egy farönkön, ahonnan alig tudtam kicibálni a motort, így a harmadik helyről ötödikként fejeztem be a versenyt.
Az abszolút eredményem végül a hatodik hely lett.
 
 

Két oldalról tudom nézni a dolgot. Az egyikben magamat bántom, hogy miért nem tudtam jobban figyelni, agyalok mit lehetett volna másképpen, a másik, hogy baszki, büszke lehetek erre az eredményre, hiszen kevés olyan magyar versenyző van, aki ilyen eredményt ért el elsőre ebben a kategóriában.
 
 
 

A következő versenyre már felkészültebb leszek, ami pont Magyarországon lesz a Papp László Arénában 2022 február ötödikén. A versenysorozatból Izraelt sajnos ki kell hagynom, mert ott nem indítják el a kategóriám, de remélem életem első Super Enduro Világbajnoki versenysorozatán, dobogós helyet érek el.”
 
Írta: Boross Évi, tesztmotor.hu
 
/ 203 oldal
Magyar Motorsport Szövetség 2010 © Minden jog fenntartva.