A Magyar Motorsport Szövetség fontosnak tartja adataid védelmét. Az adatkezelésről bővebben az Adatkezelési Szabályzat-ban tájékozódhatsz. Itt a mams.hu oldalunkon HTTP-sütiket használunk, hogy a legjobb élményt nyújthassuk. További információk ide kattintva érhetőel el.
Elfogadom
2024. március 02., szombat
Hírek

Zólyomi Andrea | 2024.01.02, 09:34:00 | Utolsó módosítás: 2024.01.02, 09:34:00

Cimkék:

Egy menedzser dolga ugyan más, mint a versenyzőé, ám amíg utóbbi 200-as tempóval száguld a pályán, addig előbbi hasonló tempóban tárgyal a támogatókkal, izgul a pilótájáért. Ha a kémia működik a két ember között, akkor abból nagy eredmények születhetnek. Ez a fajta kémia megvan Kelemen Krisztián a H-Moto Team tulajdonosa és Kovács Bálint között, így nem csoda, hogy évről évre egyre eredményesebb az együttműködék. A 22 éves motoros idén a világ egyik legerősebb bajnokságában, a német IDM-ben szerepelt a BMW gyári pilótájaként, valamint állandó versenyzőként állhatott rajthoz az Endurance-világbajnokság európai futamain. Nézzük miként értékeli a 2023-as szezont Kelemen Krisztián.
 
 
Miután számos lehetőség felmerült már 2022 végén Bálint idei versenyszezonjával kapcsolatban, mégis mi alapján döntött arról, hol és milyen csapattal álljon rajthoz 2023-ban?
Kelemen Krisztián: - Bálint 2023-as programjánál több szempontot is figyelembe vettünk a menedzsmenttel. Mi lenne a legideálisabb fejlődési lehetőség a számára, amivel a karrierje fejlődését tovább tudjuk segíteni. Ezért döntöttünk Rizmayer Gábor sportigazgatóval az IDM legjobb gyári BMW-s csapata mellett és fogadtuk el a szlovák Maco Racing Team ajánlatát az EWC-re.
 
 
Milyen célokat tűztek ki maguk elé az IDM-ben, miután gyári pilótaként a korábbi, sokszoros bajnokcsapatban húzhatta a gázt Bálint?
Kelemen Krisztián: - Az IDM-ben olyan célokat tűztünk ki Bálint számára, amik feszegetik a jelenlegi tudásának határait. Egy ilyen csapatnál sokkal komolyabb szerkezetbe kell beintegrálódni, felvenni a ritmust és dolgozni a sikerért. Az első évben a siker a folyamatos fejlődésben mérhető le. Ettől az évtől dolgozott Bálint fix telemetria mérnökkel, Fekete Bálint személyében, és ennek a munkakapcsolatnak is idő kellett mire összecsiszolódott. A szezon második felében már a tizedek faragásáról szólt. Valamint arról, hogy minél többet tudunk és tapasztalunk annál nehezebb az optimális beállítás megtalálása egy adott pályára. Nagyon sokat segített ebben a munkában, hogy a csapattársak adatait is tudtuk hasznosítani.
 
 
Mi az, ami mindebből megvalósult, illetve mi az, amiben még javulnia kell a versenyzőjének?
Kelemen Krisztián: - Bálint folyamatosan a határait feszegetve motorozott és ez az esésekben csúcsosodott ki, hisz ezek zöme a túlvállalásból adódott. A német bajnokságban induló pilóták és csapatok egy nagyon magas szintet képviselnek a világ motorsport élmezőnyéből, így kijelenthetem, hogy egy hatalmas dolgot vittünk véghez azzal, hogy ebben a mezőnyben a 8.-ik helyet sikerült megszerezni a Superbike kategóriában. Személy szerint én egy részsikernek örültem volna, de nem lehetek elégedetlen, mert Bálint abszolút megtalálta a helyét a csapatban, valamint a hangot a szerelőkkel és a mérnökével. Így az eredmények is jönni fognak, ha a következő évben is egy hasonló előrelépésre lesz képes, mert bizony, még fejlődnie kell. Viszont teljesen jó úton jár.
 
 
Az igazi próbatétel azonban az Endurance-világbajnokság volt idén, ráadásul ezúttal már nem beugró, hanem állandó versenyzőként…
Kelemen Krisztián: - Az idei EWC sorozatban az volt a cél, hogy fix helyet szerezzünk Bálintnak, lehetőleg egy minél jobb csapatban. Ehhez meg is kaptuk a Maco Racing csapatától a lehetőséget. Róluk tudni kell, hogy huszonöt éve vannak jelen a hosszútávú világbajnokságban. A Yamaha és a Dunlop támogatásával szerepelnek. Nagymúltú, rengeteg tapasztalattal rendelkező csapattulajdonos irányítja a csapatot, akit mindenki ismer és elismer a paddockban. Így pozitívan tekintettünk erre a szezonra, hisz nem kell a helyért küzdeni stresszelve, hanem mint biztos résztvevő „csak” készülni kellett a futamokra.
 
Pár szóban ismertesse, mi a fő különbség a sprint és az EWC futamok között.
Kelemen Krisztián: - Ez a szakág teljesen más, mint a sprint futamok. Itt nem csak az erő, a gyorsaság vagy a gumiabroncs számít, hanem az összhang a csapat és a versenyző között, valamint a megfelelő felkészítése a motornak. A fentiekből adódik, hogy a csapat mindenben jól teljesített, hisz ha baj volt, a lehető legrövidebb idő alatt megoldották és folytatódhatott a száguldás.
 
 
Melyek voltak az idei 24 órás vb-futamok legemlékezetesebb pillanatai? Már, ha sikerül kiemelni ilyet…
Kelemen Krisztián: - A legendás Le Mans-i futam egy hihetetlen hideg és esős hét volt. Hajnalban 3 fokban rótták a köröket a pilóták, a jó szereplés nekünk ekkor repült” el szó szerint, Enzo Boulom szenvedett balesetet és onnantól a célba érkezés, vagyis inkább a túlélés volt a cél. A spa-i futam nem kezdődött jó előjellel, hisz Bálint itt indult életében először rajtversenyzőként, de a motor nem indult be, és az első kört az utolsó helyen tudta megkezdeni. A folytatás is rélomba illően alakult, hisz hajnal két óra körül egy irgalmatlan nagyot esett. Használt gumikkal engedték ki, hogy időt nyerjünk, és lehet ez okozta a vesztét a jó helyezésnek, hisz elment a motor hátulja és szinte megsemmisült a motor. Nekem Bálint volt a fontos, és szerencsére mire bejutottam a medical centerbe, már minden rendben volt vele. Hihetetlen, mert szinte karcolások nélkül megúszta élete legnagyobb esését. A motort a csapat összerakta, csak a váz maradt ép meg a blokk, emberfeletti munkát végeztek a szerelők. A baleset után 4 óval már Bálint is újra a pályán körözött. Az utolsó futamon volt a legkevesebb hiba, így egy fantasztikus 6. helyet sikerült szerezni, amivel mindenki elégedett lehetett, mert ezt a viszontagságos szezont egy kimagasló eredménnyel fejelte meg a csapat és privátként a superbike kategóriába ennyire elöl végezni az nagyon ritka. Összegezve rengeteg tapasztalatot gyűjtött Bálint az idei EWC szezonban, és ami a leglényegesebb, újabb 3 futamot fejezett be. Ezekre lehet építeni a jövő évi szereplést.
 
De milyen szereplést? Hol folytatja Bálint?
Kelemen Krisztián: - Folyamatosan tárgyalunk a 2024-es évről, a cél a következő fejlődési lépcsőfok megmászása, de a két sorozatban jó lenne azonos márkával szerepelni. Beszereztünk egy BMW edzőmotort Bálintnak, így azért könnyebb lesz a versenyek közötti holtidőt áthidalni. Január végére meglesznek a szerződések, és a február eleji hagyományos sajtótájékoztatón jelentjük majd be a 2024-es terveinket. Nagyon köszönöm annak a rengeteg embernek, akik a munkájukkal segítik Bálintot, hisz nélkülük nem tartanánk itt. Boldog Új Évet Kívánok minden motoros barátunknak!
 
szöveg és  fotó: H-Moto Team
Magyar Motorsport Szövetség 2010 © Minden jog fenntartva.