A Magyar Motorsport Szövetség fontosnak tartja adataid védelmét. Az adatkezelésről bővebben az Adatkezelési Szabályzat-ban tájékozódhatsz. Itt a mams.hu oldalunkon HTTP-sütiket használunk, hogy a legjobb élményt nyújthassuk. További információk ide kattintva érhetőel el.
Elfogadom
2024. március 29., péntek
Hírek

Két NEC-futam között magyar versenymotort próbált ki a fiatal pilóta

Zólyomi Andrea | 2017.08.16, 13:45:00 | Utolsó módosítás: 2017.08.16, 13:45:00

Cimkék:

Bár tombol a nyár, és az ADAC Northern Europe Cup Moto3-as versenyei is csak havi alapjáraton csordogálnak, a sorozat magyar pilótájának, Laczkó Máténak nem vakációzással telnek napjai.
 
Elvégre szezon van, s ki kell használni minden lehetőséget a motorozásra, hiszen decemberben erre hazai pályán meglehetősen kevés az esély. A Moto3-as versenysorozatban legutóbb Brnoban, a Moto GP betétfutamaként startolt el a huszonegy (plusz hét) versenyzőt és két kategóriát számláló mezőny. A korábban sok technikai problémával küzdő MW csapat ezúttal egy teljesen új motorral küldhette harcba versenyzőjét, s ettől mindjárt a hangulat is jobb, bizakodóbb lett. Persze ebben szerepe volt annak is, hogy Máté egy viszonylag erős felkészülés végén, az augusztus 5-i versenyt megelőző hétvégén már tesztelhette az egyébként is jól ismert és kedvelt brünni Automotodromot.
 
 
Az új technika meg is hozta az eredményét, Máténak végre nem azzal kellett foglalkoznia, hogy hol és mikor fogy el a motorja, hanem koncentrálhatott az ellenfelekre, végre igazi meccseket vívhatott:
 
- Nagyon élveztem, nem csak a versenyt, azt a kevés edzést és kvalifikációt is, ami a zsúfolt hétvégén jutott. Volt eső is, napsütés is, és reménykedtem benne, hogy előbbiből a szombat esti versenyre is marad, ha már délután az időmérőn esett. Akkor mentem egy nyolcadik időt, s bíztam benne, hogy hasonló körülmények között még léphetek előrébb is. De, ahogy ez ilyenkor lenni szokott, a szél estére elfújta a felhőket. Ettől függetlenül jót meccseltünk, tudatosan kerestem a párharcokat, még akkor is, ha éreztem, nem biztos, hogy én fogok jól kijönni belőlük. Új motor ide vagy oda, aki megnézi a részletes eredményeket az láthatja, hogy nem én voltam a leggyorsabb…
 
 
Ezzel együtt, a végén megcsípett 9. hely 7 pontot jelent Máténak, amivel megerősítette 12. pozícióját a pontversenyben. Két versenynapon, négy futam van még hátra a sorozatból, vagyis, ha versenyről versenyre a most hozott kéthelynyi pozíciót lépeget az MW Performance versenyzője, akár még nagyon jó helyre is beérhet az első tíz között, ennek az igazából elvárások nélkül, a felkészülés jegyében elkezdett idénynek a végén. Szeptember elején (8-10-én), illetve végén (29-01) a mindig kiszámíthatatlan időjárású Silverstone-ban és a mindig hűvös, ám Máté által nagyon jól ismert és kedvelt Assenben gyűjtögetheti a pontokat.
 
Addig pedig, hogy edzésben maradjon, ahol és amilyen kategóriában lehet, motorra ül. Legutóbb egy egyetemi hallgatók által nemzetközi versenyre készített versenymotort tesztelt az Euroringen. Tímári Attila a kecskeméti Pallasz Athéné egyetem járműmérnöki alapszakán már végzett, de kutatómunkája révén továbbra is az egyetem kötelékében dolgozó egykori hallgatója két társával 2014-ben KEFO MotoStudent néven konstruktőrcsapatot alapított, s beneveztek a kétévente kiírt MotoStudent versenyre. Ez a járműgyártásban magukat megmutatni akaró egyetemisták, főiskolások európai megméretése, amelynek során adott alapalkatrészekhez meg kell tervezniük és el kell készíteniük egy működőképes, versenyzésre alkalmas motorkerékpárt. Bár jó példa volt előttük, hiszen a BME csapata versenymotorjával már odaért a MotoStudentre, de ismeretlenül és referencia nélkül nem volt éppen egyszerű az indulás, még saját intézményükben sem hittek bennük, amit a 2016. szeptemberi motorleleplező ünnepségen még az egyetem dékánja is elismert. De Tímári Attiláék nem ismertek lehetetlent, előteremtették a műhelyt, a technológiát, az anyagokat, terveztek, számoltak és újra csak kalapoztak, és 2016 októberében, népes küldöttséggel, részt vettek a spanyolországi versenyen.
 
 
Ezt nem egy szimpla motorversenyként kell elképzelni, bár az is része volt a megméretésnek. A verseny statikus részében megvizsgálták és értékelték a gépek dizájnját, a kialakított váz minőségét, ami a KEFO-sok esetében alumíniumhab/szénszövet kompozitból készült és mindössze hét kilogrammot nyomott (a 2018-as versenyen 5 kg a cél!). Mindezeken túl be kellett mutatniuk egy a megálmodott motor sorozatgyártására alkalmas, évi 600 darabot produkáló üzem műszaki-gazdasági terveit. Az alapos vizsga után egy tesztvezetés következett a rendezők által delegált pilótával, és ha nem volt stabil a teszt alá vetett járgány, előfordult, hogy darabokban került csak vissza készítőihez. Attiláék gépe sértetlenül megúszta a nyúzást, már csak a 150 oldalas versenyszabályzat szerint lezavart gépátvételen kellett átesnie a járgánynak a pályapróbához, ahol a gyorsulás mellett szlalom, fékteszt és végsebesség mérés is volt, amiben például a 175,6 kilométer/órás tempó a 2. helyre volt elegendő a KEFO-s csapatnak.
 
 
Igazi versenykörülmények között mégsem sikerült tesztelniük a tavalyi járgányt, mert az elektronika beállításakor elszámolták magukat. Főleg nem tudták még egy profi, de, hogy ne tűnjünk nagyképűnek, a versenymotorok karakterisztikáját már komoly versenyeken és motorokon, közvetlen közelről is megtapasztalt pilóta által nyúzópróbának alávetni a 250-es Honda motorral szerelt, egyébként a Moto3-as kategóriára hajazó leírás alapján elkészített versenygépüket. Így esett a választásuk Laczkó Mátéra, aki most éppen ilyen motorral versenyez, és persze Mohai Jánosra, akitől már a tervezés, kivitelezés alatt is kaptak hasznos tanácsokat. Mindenek előtt azért, mert ő már készített igazi Moto3-as versenygépet, igaz, ő titánium vázból, és egy kicsivel erősebb motorral. Azzal a géppel Máté számos pályán ért el szép sikereket. Egyebek mellett 2015 óta még mindig az övé a Szlovákiaring leggyorsabb köre ebben a kategóriában. Mivel a versenynaptár augusztus 13-ikára semmilyen más programot nem jelzett, létrejött a kecskeméti KEFO MotoStudent és a rácalmási MW Performance prototípus tesztje az örkényi Euroringen.
 
Túl azon, hogy egy motorozással töltött délután mindig hasznos, ezúttal ez sokszorosan is igaz. Máté tétre menően kipróbálhatta magát tesztpilóta szerepben, hiszen mindazt, amit elmondott Attiláéknak, ők beépítik a jövő évre benevezett, már tervezési fázisban lévő versenygépeikbe. A tavalyi helytálláson felbuzdulva ugyanis 2018-ban a benzines mellett az elektromos kategóriába is beneveztek! Talán még hatékonyabb lesz a konstruktőr csapat, ha a szorosabbra fűzött együttműködést tovább viszik. S ki tudja, ez tán még a magyar gyorsasági motorsportnak is hasznára válik… (A tesztnapról a szeptemberi Motorrevü KEFO MotoStudent rovatában olvashatnak bővebben.)
 
szöveg és fotó:

Munkácsi Imre

MW Performance

Magyar Motorsport Szövetség 2010 © Minden jog fenntartva.