A Magyar Motorsport Szövetség fontosnak tartja adataid védelmét. Az adatkezelésről bővebben az Adatkezelési Szabályzat-ban tájékozódhatsz. Itt a mams.hu oldalunkon HTTP-sütiket használunk, hogy a legjobb élményt nyújthassuk. További információk ide kattintva érhetőel el.
Elfogadom
2024. április 20., szombat
Hírek

A világbajnokság már nem álom: terv

Zólyomi Andrea | 2016.12.08, 11:35:00 | Utolsó módosítás: 2016.12.08, 11:35:00

Cimkék:

Megvan a kupa, és megvan a hozzá tartozó csekk is. De ami még ezeknél is fontosabb: megvan a szerződés! Így most boldogság is van, egy kis örömködés, de közben már lázas tervezgetés, építkezés, mert azután lesz kemény készülődés. Az MW Performance portája most fényes. És okkal az. 
 
Még most sem hiszem el, hogy megnyertük – mondta a szezon végi átrendezés közben Rabi Marci, az MW Performance három fős versenycsapatának szerelője csak úgy maga elé, meg, hogy Mohai János csapatfőnök is hallja. Pedig ez most már kézzelfogható tény, hiszen november végén az esseni vásárvárosban, Európa legnagyobb motorshowjának nyitónapján, az ADAC standján megrendezett díjátadó gálán Laczkó Máté átvehette az ADAC KTM 390 RC Juniur Cup 2016-os bajnoki serlegét. Motoros pályafutásának eddigi legnagyobb trófeája mellé pedig a KTM tízezer eurós csomagját is, ami egészen új perspektívákat nyit meg a fiatal versenyző előtt - 2017-re legalábbis.
 
A díjjal, hogy pontosabbak legyünk, a német juniorbajnoki címmel kézen fogva érkezett ugyanis egy szerződésajánlat a Kiefer Racingtől. A gyorsasági motorsportban járatosak tudják, hogy a világbajnokságokon 1996 óta versenyeztető, korábban 125 és 250 köbcentiméteres, jelenleg Moto3 és Moto2 kategóriákban versenyzőket indító, s az elmúlt öt évben helyét a topcsapatok között is megszilárdító istálló eddig két világbajnokot adott a sportágnak. A jelenleg a MotoGP-ben versenyző német Stefan Bradl 2011-ben Moto2-ben, míg a jelenleg Moto2-ben versenyző brit Danny Kent 2015-ben Moto3-ban nyerte meg a pontvadászatot. Egyáltalán nem mellesleg a 27 éves Stefan Bradl 2005-ben az ADAC KTM Junior Kupában is megfordult, igaz, csupán három verseny erejéig s mindössze egy pontot szorgoskodott össze. Ami persze semmit nem jelent, csupán egy érdekesség annak fényében, hogy a sorozatot 2016-ban 14 pont előnnyel megnyerő magyar Laczkó Máténak ő az egyik példaképe, legalábbis stílusában, technikájában. A brit Danny Kent pedig arra jó példa, hogy az „echte” német Keefer Racing nem csak a rettentően sűrű hazai mezőnyből választ ki versenyzőket, ha meglátja bennük a lehetőséget. Sőt, 2015-ben Moto3-ban a spanyol EfrénVázquez és a japán Hiroki Ono, 2016-ban, a Moto2-ben pedig a portugál Miguel Oliveira volt Kent csapattársa.
 
De, hogy maradjunk magyar vonalon: a Kiefer Racing Jochen Kiefer vezette tizenkét fős technológiai, szerelő csapatának tagja egy bizonyos Robert Ertl, magyarul Ertl Róbert is. Amásodkézből ismert városi legenda szerint a szezon spielbergi, Red Bull Ringen rendezett versenyén, amely a MotoGP betétfutama volt, megkérdezte őt Stefan Kiefer, a csapat szervezetért, versenyzőkért felelős vezetője, hogy itt van ez a magyar kissrác – aki éppen akkor, a versenysorozatban először, lemaradt a dobogóról –, nem ismeri-e véletlenül, mert ő bizony el tudná képzelni a csapatában. Ertl Robi pedig nem csak, hogy figyelte honfitársa német bajnoki szereplését, ezért ismeri, nem olyan régen pedig motoroztak is együtt, s ha már a főnök megkérte rá, hát bemutatta őket egymásnak. Azt a GP-t, legalábbis a Moto2 és 3 versenyeit, edzéseit Máté a depóban, közvetlen közelről figyelhette a csapattól kapott belépővel, a Moto GP futamát pedig  Oliveira mellett, a GP-menők szektorából nézhette végig. Csak előbb még, a verseny második futamát megnyerve megszerezte első győzelmét az ADAC KTM 390RC Junior Cup-ban. Hogy a nagy találkozásnak ebben van-e szerepe vagy nincs, azt majd tudós elemzők, pszichológusok eldöntik. Ami tény: Máté a hátralévő három versenyén szerzett még egy első és két második helyért járó trófeát, s megnyerte a bajnokságot. Vagyis azt mindenképpen kijelenthetjük, hogy emlékezetes, sorsfordító hétvége volt.
 
 
Nem csak Laczkó Máté, de Mohai János számára is. A versenyző mentora is találkozott a német csapat vezetőjével, akit a KTM-es vezetők már korábban is javasoltak neki. Ő elsősorban arra volt kíváncsi, mivel mindig a földön járva próbálta értékelni versenyzője teljesítményét, képességeit, de ami mindig is okozott némi nehézséget a nagyon közelállók elfogultsága miatt, hogy hová is érhet el a fiatal magyar srác. Merre induljon, hogy oda is érjen? Mit mond róla egy olyan elismert szakember, mint Stefan Kiefer, különösen, ha már a csapatában is szívesen látná? Meglepte, egyúttal igazolta is saját hipotézisét az, amit a német szakembertől hallott. Stefan Kiefer ugyanis egy szóval nem mondta, hogy a Nagy Versenyzőt, a közeljövő bajnokát látja Laczkó Mátéban, de ehhez feltétlenül arra van szükség, hogy a srác náluk versenyezzen. Sportember lévén maga is tisztában van azzal, hogy milyen buktatók vannak egy-egy pályafutásban, mikor mire érdemes figyelni a folyamatos fejlődés érdekében. Máténak az addig és azóta látottak alapján ennek a fejlődésnek a töretlenségét ajánlják, és azt, hogy egy szinttel feljebb is megmutathassa magát. Nincs eredménykényszer, elvárás is csak egy: mindig a legjobbat hozza ki magából, amikor a Kiefer Racing színeiben rajthoz áll. Ismerve a Northern Europe Cup Moto3-as jövő évi sorozatának versenyzőit, a német szakember Mátét – egy a szerződés aláírását követő kérdésre válaszolva – az 5. és 10. helyek közé rangsorolja, de az sem lepné meg, ha előrébb végezne. Még egyszer: ez nem elvárás, hanem cél.
 
 
Az értelmes és reális célok kitűzésében mindig nagyon megfontolt Mohai Jánosnak ez a véletlenre semmit nem bízó jövőkép elsőre szimpatikus volt, az idény utolsó versenyen, Hockenheimben megkapott szerződéstervezet pedig meg is győzte arról, hogy a Máté számára nagyon fontos, vízválasztónak is okkal nevezhető 2017-es esztendőben ez lesz az első számú versenysorozat számukra. Függetlenül attól, hogy csupán öt versenyhétvégén mérkőzhetnek meg az ifjú titánok, valamennyi nagy verseny, az egyik egyenesen MotoGP betétfutam, nem kérdés, hogy ott kell lenni. Bizakodásra okot adó volt az is, hogy éppen a kevés verseny miatt Mohai Jánosék felvetették annak lehetőségét is, hogy Máté egy másik, hasonlóan erős sorozatban is rajthoz állna,s ettől a Kiefer Racing sem zárkózott el. Csupán egy szerződésben is rögzített kikötése volt, hogy amennyiben a két sorozat ütközik, akkor övék az elsőbbség. Hiszen Mátét azért szerződtették, hogy eredményeivel a csapat ázsióját növelje, ami viszont garancia arra, hogy mindent meg is tesznek a sikeréért. És éppen ez az, ami miatt okkal mondhatjuk, hogy ez a november 26-án Essenben aláírt szerződés nem csak az ő és csapata számára óriási jelentőségű, de bízvást állíthatjuk, hogy Talmácsi Gábor óta magyar gyorsasági motorosnak nem volt hasonló, nagy távlatokat nyitó szerződése.
 
 
A szerződés jelentőségét hangsúlyozta Hermann Henrik, a Magyar Motorsport szövetség elnöke is, aki elkísérte az MW Perfomance egyesületi delegációját az esseni díjátadóra. Az ugyanis, hogy  a világ élmezőnyéhez tartozó Kiefer Racing hívta Mátét közvetlen utánpótlásába, ha úgy tetszik második vonalába, egyértelműen a 2016-os teljesítménynek szól : Máté egy komoly, jegyzett pontvadászat megnyerésével okkal hívta fel magára a figyelmet. Így nem véletlen, hogy a német istállón kívül további hat ajánlatról tárgyalhattak, köztük olyan nevekkel, mint Chicho Lorenzo, a háromszoros világbajnok spanyol Jorge Lorenzo édesapja, akinek iskolája a KTM dél-európai bajnokságában érdekelt, s hasonlóan komoly megkeresések voltak/vannak hazai csapatoktól is, más-más kategóriákban. Vagyis ezúttal nem az történt, ami egy mégoly tehetséges, ám mégis csak Európa keleti feléből érkezett versenyző esetében általában történik, hogy a támogató odaviszi egy jó csapathoz a versenyzőjét és jó sok pénzzel befizeti egy szezonra, hanem őt keresték meg. A bajnokság megnyerésével, az ezért kapott csekkel pedig Máté a költségek egy jelentős részét is előteremtette. Ebben a versenysorozatban, a 2017-es idényre.
 
Természetesen ahhoz, hogy az elkövetkező idény még sikeresebb legyen az azt megalapozó 2016-osnál, még sok mindennek kell összeállnia. Először is kell a NEC Moto3 versenyei mellé egy hasonlóan erős pontvadászat, amelyre legalkalmasabbnak most a Superbike 300-as frissen életre hívott európai sorozata kínálkozik. Mohai Jánosék ebben a pontvadászatban is ott akarnak lenni, hiszen az idén még csak óvatosan kimondott, de mára realitásként megfogalmazott cél 2018-ban a világbajnokság! Vagyis a 2017-es szezon a felkészülés jegyében telik, Máténak ismét bizonyítani kell. Elsősorban azt, hogy a nagypályán eddig eltöltött három év versenytapasztalata alkalmassá teszik a még nagyobb feladatok megoldására. Arra, hogy fiatal kora ellenére nem csak fel tudott érni egy nagyon komoly csúcsra, de ott is tud maradni, úgy, hogy közben más, még nagyobb magaslatokat is meg tud hódítani. Igen komoly téli felkészülés előtt áll, de ez egyáltalán nem zavarja, sőt, alig várja, hogy elkezdődjön a munka. Szerencsére nyugodtan készülhet, hiszen a háttér biztos, mi több, az eddig is erős szakmai kontroll alatt tartott munka tovább finomodik. Mindenekelőtt, a speciális, életkori sajátosságokat is figyelembe vevő erőnléti-állóképességi felkészítést helyezik új, tudományos alapokra, ezért ezt a munkát januártól Kuncz Rihárd, a MAMS edzőkollégiumának és utánpótlás szakágának vezetője irányítja. Februárig kell felhalmozni azt az erő és állóképességi tartalékot, és az ennek karbantartásához szükséges mindennapi rutint, amivel a szezon végig kell gazdálkodni. Az év második hónapjában egy spanyolországi edzőtáborozással rajtol el Máté motoros szezonja, s nagyon remélik, hogy a NEC áprilisi, misanói közös felkészítéséig is sok-sok órát tudnak pályán tölteni.
 
A Northern Europe Cup Moto3 sorozata 2107. május 19-én, Oscherslebenben rajtol, egy Endurance hétvége betétfutamaként, majd a következő hétvégén átruccannak Donington-ba. Hat hét szünet, és persze felkészülés után következik a GP hétvége július 14-16-án a Sachsenringen, majd egy újabb szünet után szeptember elején ismét a brit sziget, Silverston, végül pedig zárásként szeptember végén Assen,  mindkétszer a brit Superbike bajnokság betétfutamaként. Mint látható, a NEC hézagos versenynaptárába még bőven beilleszthető akár a Superbike 300, akár más sorozat, és most a csapat ezen dolgozik. Hiszen, mint talán már szó volt róla, a terv az, hogy 2018-ban Laczkó Máté világbajnoki sorozatban álljon rajthoz. Ami pedig a terveket illeti: Máté, az elmúlt három évben rendre teljesítette azokat. Olykor túlteljesítette. Ha csak rajta múlik, ez most is így lesz.

(Terveiről, az elmúlt szezonról is beszélt Máté az M4 sportcsatorna Jövünk című utánpótlás magazinjának október 22-i adásában: https://www.youtube.com/watch?v=uNJk_9l9L3w&feature=youtu.be és a Digisport TV Reggeli start című december 7-i adásában: http://www.digisport.hu/more/reggeli_start/news/23573 )
 
Munkácsi Imre
Képek: MW performance
Magyar Motorsport Szövetség 2010 © Minden jog fenntartva.