A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes információk
Elfogadom
2017. október 23., hétfő
Gyorsasági Hírek
/ 46 oldal

A végső cél továbbra is a GP – az oda vezető utat kell megtalálni!

Zólyomi Andrea | 2017.10.18, 14:19:00 | Utolsó módosítás: 2017.10.18, 14:19:00

Cimkék:

Ahogy eltervezték, a felkészülés jegyében telt Laczkó Máté (15), az MW performance gyorsasági motorversenyzőjének 2017-es szezonja. A napokban, a Pannónia Ringen lezárt versenyidény azonban legalább annyi kérdést nyitott meg, mint amennyit sikerült megválaszolni. Értékelünk, előre tekintünk.

 

 
Az álomszerűen lezárt 2016-os szezon egészen új dimenziókat nyitott meg a 15 éves fiatalember előtt. Túl azon, hogy a hazai berkekben eddig is jól ismert (és elismert) Laczkó Máté tovább mélyítette versenyzői presztízsét, a német junior bajnokság megnyerésével külföldön is feliratkozott az ígéretes fiatal versenyzők népes és tekintélyes listájára. Olyannyira, hogy a 2016-os októberi esseni ADAC évadzárón igen komoly versenyzői szerződést írtak alá Mohai Jánosék a német Kiefer Racinggel, a Northern Europe Cup (NEC) Moto3-as versenysorozatára. Csak a tények kedvéért tegyük hozzá: a szerződést a Kiefer istálló ajánlotta, a szezon költségeinek egy jelentős részét pedig Máté kereste meg az ADAC KTM 380RC versenysorozatának megnyerésével. Ha úgy tetszik, ez volt az ADAC ösztöndíja a tehetséges magyar fiúnak.
 
 
Máté, és az MW Performance pedig köszönte szépen, élt a felkínált lehetőséggel, hiszen mi lenne jobb felkészülés a jövőre, mint egy egész idény a világbajnokokat nevelő, a GP-n Moto3-ban és Moto2-ben is versenyeztető, nagynevű versenycsapatban? Az már a csapattársak és a sorozat versenyzőinek megismerése után kiderült, hogy ez a felkészülés egyáltalán nem hétvégi bulimotorozások jól szervezett sorozata lesz. Mondhatjuk, hogy a megelőző három év európai versenypályákon megismert ellenfeleinek krémje gyűlt össze, ennél sűrűbb mezőny talán csak a spanyol és olasz bajnokságok bekapcsolásával jöhetett volna létre. A célt is ennek megfelelően jelölték ki a tanulóévre: valahol az első tízben, ha lehet, közelebb az 5. helyhez, de a leglényegesebb szempont az volt, hogy minden versenyen a legjobbat nyújtva hozza ki magából a legtöbbet. Ennek megfelelően Máté a mindössze tizenegy futamból álló sorozat standard kategóriájának huszonegy fős mezőnyében a 12. helyen kezdett, s versenyről versenyre egyre magabiztosabb motorozással haladt a kitűzött cél, a 10. hely felé, s a hetedik futamban, éppen Brnoban a 9. helyen intették le.
 
Nem feltétlenül az addig megszerzett pontjai miatt, sokkal inkább a rendkívül kiélezett versenyek, az egyre gyakrabban győzelemmel lezárt pároscsaták jóvoltából megerősödött önbizalommal, és nagy reményekkel érkeztek a sorozatot lezáró asseni kettős futamra, ahol ott folytatódott minden, ahol Brnoban abbamaradt. Sőt, Máté az első időmérő edzésen a 8. helyet csípte meg, s hasonlóan jól indult a második kvalifikáció is, ám ennek bemelegítő szakaszában, az egyik kanyarban megtörtént a baj. Máté eddigi pályafutása egyik legnagyobb, de mindenképpen legfájdalmasabb bukását volt kénytelen elszenvedni. Szerencsére, amellett, hogy össze-vissza zúzta magát, komolyabb baj, csonttörés vagy -repedés nem lett, de a Honda nullára amortizálódott, s néhány órára Máté is kórházba került megfigyelésre. 
 
 
Mindenki el tudott volna képzelni persze egy pozitívabb csattanót, ám Máté, és a csapat idényről alkotott összképét mégsem ez a szerencsétlen záróakkord határozza meg elsősorban:
 
– Vegyes érzelmeim vannak a 2017-es szezonról. Van bennem öröm is, kicsi csalódottság is – mondta el Máté kérdésünkre az évet értékelve.   – Örömöt a miatt érzek, mert idén is sokat tanultam, a csalódottság inkább a viszonylagos eredménytelenség miatt van bennem. Szerettem volna benne lenni az első tízben, hogy bizonyítsam a fejlődés folytonosságát. Azt, hogy idén is jobb lettem, bár így, hogy négy versenyt technikai problémák és a bukás miatt kihagytam, ez elég nehéz lett volna. Talán, ha előbb kapom meg az új motort, jobban együtt tudok menni a mezőny elejével, s ez a 14. hely is lehetett volna jobb.
 
– Nem érzed úgy emiatt, hogy megtorpanás volt ez az év?
– Megtorpanásnak nem nevezném, hiszen idén is rengeteget fejlődtem, és az is nagyon fontos, hogy ebben a mezőnyben. Innen látszik igazán, hogy mennyien vannak jobbak és még jobbak, s hogy mennyi munka van még, mennyit kell edzeni azért, hogy ott tudjak maradni velük. Azzal együtt, hogy idén kevesebbet motoroztunk, mint tavaly, az itt megszerzett versenykilométerek jól jöttek a nagyobb, 600-as és ezres kategóriákban.   
 
– A három kategória közül melyikkel találtad meg leginkább az összhangot?
– A Moto3-as elég kicsinek bizonyult, sok időbe telt kisakkozni, hogy elférjek rajta, elég hamar kiderült, hogy a súlyom és a magasságom miatt nem ez lesz a jövő. Éppen ezért örömteli, hogy a hatszázas motor viszont remekül összeállt, s az idény végére ugyanígy az ezres is. Hogy melyik lesz az igazi irány, arról most én még nem sokat tudok. Egy biztos: valamelyik a kettő közül.
 
 
– Mit teszel el ebből az idényből az emlékkönyvedbe a legszebb, legélvezetesebb élményeid közé?
– Igazából minden Moto3-as futamot, amelyiken tudtam meccselni. Sachsenringet és Brnot említeném elsőként is, az utóbbi azért is érdekes, mert ott már a mezőny elejével sikerült együtt mennem. Egészen a bukásig az asseni is remekül alakult, kár, hogy a versenyig már nem jutottunk el. De, azt hiszem, az egész évet, úgy ahogy van, beragasztom, hiszen végig azt csináltam, amit a legjobban szeretek, ráadásul zömmel egy profi, világbajnoki csapat utánpótlás istállójában, ami hihetetlenül motivált. Köszönöm mindenkinek, aki ezt lehetővé tette!
 
– Most kezdődnek a szürke iskolai hétköznapok. Hogy állsz a sulival?
– Nincs vele semmi gondom, de nem azért mert most még csak ismétlések vannak az újonnan érkezett technikusképzősök miatt. Így mi külön feladatot kaptunk, egy személyautó karbantartását, tél előtti átvizsgálását kellett elvégeznünk. Ezek miatt az önálló, komplex munkák miatt is szeretem csinálni.
 
 
– Motorozás? Lesz még valami idén?
­– Amíg jó idő van, bizonyára megyünk még pályára, aztán amikor már oda nem, elővesszük a krosszmotort, és kezdődik a téli fizikai felkészülés. Végül is mindegy, hogy mire, az majd idővel kiderül, hogy hol indulok. Én leginkább a vébén szeretnék menni, stock 1000-ben. Nagyon nagy lépcső lenne, nagy ugrás, de a nagyok között lehet a legtöbbet tanulni. Ha ez valami miatt mégsem sikerülne, attól én még ugyanúgy fogok készülni fizikailag is, mentálisan is a 2018-as idényre.
 
Pillanatnyilag ez, vagyis az irány meghatározása, a legjobb, legtöbbet nyújtó versenysorozat megtalálása okozza a legtöbb fejtörést az MW Performance tulajdonosának, csapatfőnökének, Máté első számú szponzorának, edzőjének, menedzserének és pszichológusának, egyszóval mindenesének, Mohai Jánosnak is:
 
– A legnagyobb gondot az jelenti a jövőbeni kategória kiválasztásában, hogy Máté még nem elég idős.  Nem jellemző ebben a korban ilyen léptékű fejlődés, amivel korosztályát jóval megelőzve ugyan már megérett volna nagyobb versenyekre, akár Moto2-re, vagy a Superbike-ra, de ott a korhatár, ami mindenhol 17 év, ő pedig jövőre még csak 16 éves lesz. Viszont idén az is eldőlt, hogy csak a 600 és 1000 köbcentis kategóriák jöhetnek szóba, de kevéssé értékes, a tovább fejlődésre nem alkalmas sorozatba nem akarunk belevágni, különösen egy ilyen, eredményességét tekintve talán kevésbé látványos, de szakmailag rendkívül hasznos és előre mutató idény után. Amellett, hogy Máté a Kiefer Racing versenyzőjeként fő sorozatában, az ADAC NEC Moto3 versenyein is derekasan helytállt, és minden futamban, ahol elindult pontokat is szerzett (átlagosan 5-öt – a szerk.), a tesztmotorozásokon, hazai és nemzetközi versenyeken is masszívan és nagyon gyorsan terelte a 600-as és 1000-es motorokat. Választani tehát tudunk, csak a döntést kell alaposan megfontolnunk.
 
 
Mivel nincs lépéskényszer, erre is lesz idő 2018 tavaszáig, amikor is a már 16 éves Laczkó Máté újabb nagy versenyeken készülhet célja, a Moto GP elérése felé.
 
Laczkó Máté köszöni a támogatást edzőjének, mentorának, Mohai János főszponzornak és az MW Performance csapatának, az ADAC-nak és a Kiefer Racingnek, a Pannónia ringnek és Paddock hotelnek, az Euroringnek, a Kecskeméti gokart pályának, a Kakucsringnek, valamint a  MAMI Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakgimnáziumnak!
 
 
 
Munkácsi Imre
Képek: MW Performance

Zólyomi Andrea | 2017.10.17, 09:35:00 | Utolsó módosítás: 2017.10.17, 09:35:00

Cimkék:

Gyutai Adrián az elmúlt hétvégén végre debütálhatott a világ egyik legerősebb nemzeti sorozatában, a Brit Superbike Bajnokságban. A Mohai Water MAR Kawasaki pilótájaként előbb kvalifikálta magát a futamra a Superstock 1000-es kategóriában, majd a futam 11. köréig remekül tartotta magát a 38 fős mezőnyben, ám ekkor elszakadt a motorja lánca, így kiállni kényszerült. A felmerült technikai problémák ellenére mind a brit csapat, mind pedig a K-Tech elégedett volt Adrián teljesítményével, így nem kizárt, hogy a 26 éves paksi motoros 2018-ban ebben a sorozatban áll majd rajthoz. 
 
Újabb álma vált valóra Gyutai Adriánnak (220 Volt H-Moto Team), aki a brit Superbike-bajnokságban érdekelt Mohai Water MAR Kawasaki csapat és technikai partnere, a K-Tech által felkészített motorral (Kawasaki ZX 10R) rajthoz állhatott Brands Hatch-ben, ahol a BSB idei záró futamát rendezték meg. A 26 éves paksi motoros ez előtt még sosem motorozott a legendás aszfaltcsíkon, ennek ellenére a Superstock 1000-es kategóriában valamennyi edzésen - két szabadedzés és egy időmérő - jobban teljesített a limitidőnél, így kvalifikálta magát a vasárnapi futam 38 fős mezőnyébe.
 
 
A teljesítménye minden edzésen javult, és amíg az első szabadedzésen majdnem 9 másodpercre volt az elsőtől, addig az időmérő végére ez a különbség már csak négy és fél másodperc volt. A futamot a 36. rajtkockából kezdte, ám a remek rajtot követően a 28. helyre jött fel, és egy ötös bollyal hatalmas csatát vívott a még jobb helyezésért. Ám a tizedik körben felerősödtek a fékproblémái, majd a 11. kör közepén elszakadt a Kawasaki lánca, így kénytelen volt feladni a versenyt.
 
Adrián nagyon csalódott volt a futamon történtek miatt, mert úgy érezte, akár tíz hellyel is előrébb végezhetett volna a rajthelyénél.
"Nagyon csalódott vagyok az eredmény miatt, de sajnos a technikai hiba benne van ebben a sportban. Már a rajtrácsra felmenet is ereztem, hogy valami probléma van a fékkel, és ez egyre erősödött körről körre. Nem tudtam azt a tempót motorozni, amit szerettem volna, folyamatosan veszítettem a kigyorsításokon. A tizenegyedik körben viszont jött a vég, elszakadt a lánc, és ki kellett állnom. Sajnálom ami történt, mert egy ötös bolyban haladtam, akikkel így is tudtam tartani a lépést. Ha mindez nincs, akkor nagy esélyem lehetett volna akár a 26-28. hely megszerzésére, de ezen most már kár rágódni, mindez már a múlt. A BSB Európa egyik legkeményebb bajnoksága, úgy érzem, az, hogy kvalifikáltunk és rajthoz álltunk, már nem rossz, főleg annak tükrében, miszerint ez csak a negyedik ezres versenyem volt, ráadásul július vége óta szerepelek csak ebben a kategóriában" - jelentette ki Gyutai Adrián.
 
 
A Mohai Water MAR Kawasaki csapatfőnöke maximálisan elégedett volt versenyzője teljesítményével, és nem zárkózik el a közös folytatás elől, amit a csapat technikai partnere, a K-Tech is támogat.
 
"Edzésről edzésre jobban teljesített a Kawasaki nyergében Adrián, és úgy vélem, azonnal bizonyítani tudta mindenféle pályaismeret, és alig pár hónapos ezres motorral való versenyzéssel a háta mögött, hogy a BSB-ben is képes a helyét megállni. Ahhoz, hogy előrébb léphessen, hogy a kategória pontszerzői közé küzdje fel magát, kell még neki a versenykilométer. Elégedett vagyok a teljesítményével, úgy is, hogy a futamot nem tudta egy buta technikai hiba miatt teljesíteni. Amennyiben a BSB szervezőinek és a csapatnak az ajánlatát elfogadja, akkor közösen kezdjük el a téli felkészülést, hogy jövőre teljes szezont teljesítsen a BSB-ben" - jelentette ki Malcolm Ashley, a MAR Kawasaki csapatfőnöke.
 
Köszönet mindezért a támogatóknak - Paks városa, MVM Atomerőmű, Mohai Ágnes Ásványvíz, Losonczi Kft, Hanolfer Kft, NCT Kft, Dunlop, Euromotor, Motostar és Opel Gyulai -, hogy Adrián mellett állnak, illetve a Mohai Water MAR Kawasaki csapatnak, valamint a K-Technek azért, mert bizalmat szavaztak egy magyar tehetségnek.
 
Fotó: Pole Positions Communications Kft.

Zólyomi Andrea | 2017.10.11, 10:05:00 | Utolsó módosítás: 2017.10.11, 10:05:00

Cimkék:

A 220 Volt H-Moto Team korábbi Európa-bajnoka csapattársa edzőmotorjával lett harmadik, míg Kovács Bálint az utolsó körben elesett a második helyen száguldva a hazai bajnokság és Magyar Kupa pannoniaringi szezonzáróján
 
Már most megkezdték a 220 Volt H-Moto Team motorosai a felkészülést a jövő évre. A csapat korábbi Európa-bajnoka, Györfi Alen és a német Suzuki GSX-R Cup sorozatban bemutatkozó Kovács Bálint is rajthoz állt az október 9-én, a Pannoniaringen megrendezésre került OB és Magyar Kupa utolsó futamán. Mindketten tesztjelleggel gurultak a pályára, ennek ellenére Alen végül dobogóra állhatott a hatszázasok versenyében, míg Bálint az ezresek futamán az utolsó körben kicsúszott a második helyen motorozva.
 
A 220 Volt H-Moto Team korábbi Európa-bajnoka, Györfi Alen sikeres szezont zárt az IDM Supersport kategóriájában, ahol az összetettben végül a hetedik pozícióban zárt a megszerzett 95 pontjával. Alen és csapata azonban máris elkezdte a felkészülését a 2018-as évre, így rajthoz állt október 9-én a Pannoniaringen a hatszázasok között, ahol az idei hazai bajnokság és Magyar Kupa utolsó futamát rendezték. Noha a nap első edzésein minden jól ment, a beállítások működtek, a kiskunhalasi versenyző a harmadik tréningen bukott, ami jelentősen átírta a további programját. Csapattársa, Kovács Bálint edzőmotorjával tudott csak rajthoz állni, ám így is harmadikként zárt a 28 fős mezőnyben.
 
"Egészen az esésemig remekül ment minden, az időeredményemmel és a motor teljesítményével is elégedett voltam. Aztán bekövetkezett a baj, ráadásul a Yamahám rendesen összetört, ugyanis a sóderágy a lehető legrosszabbul fogta meg. Noha nekem is szinte mindenem fájt, Bálint edzőmotorjával végül rajthoz álltam, és így is sikerült a harmadik helyen célba érnem. Annak örülök, hogy délelőtt már látszott, az év közben jelentkező futómű gondjainkon már sikerült úrrá lennünk. Most egy kis pihenő következik, aztán folytatjuk a felkészülést a 2018-as évre” – jelentette ki Györfi Alen.
 
 
Csapattársa, Kovács Bálint– akárcsak Alen – szintén rajthoz állt a Pannoniaringen, hogy tovább gyűjthesse az ezres kategóriában a versenykilométereket. Ő már vasárnap is pályára gurult, ám a változékony időjárás miatt csak keveset tudott motorozni. Hétfőn aztán folyamatosan gyorsult, sikerült a futómű optimális beállítását megtalálni, így a második rajtkockát szerezte meg az időmérőn. Ezt a helyezését a versenyen is megtartotta egészen az utolsó körig, amikor is az egyik féktávon elcsúszott. Ennek ellenére sikeresnek tartja a mögötte hagyott napokat.
 
 
„Az első nap túl sokat nem tudtam menni, mert hol esett az eső, hol nem. Ennek ellenére megtaláltuk a megfelelő áttételt, míg hétfőn az edzéseken a futómű optimális beállítása is sikerült. A versenyen is jól ment minden, hiszen az eddigi legjobb köridőmet sikerült két másodperccel megjavítanom, ráadásul valamennyi körben négy tizeden belül volt az időm. Sajnos az utolsó körben egy féktáv kifogott rajtam, így kiestem a második helyről. Ennek ellenére nem vagyok elégedetlen, hiszen jelentősen előreléptünk a beállítások terén, és én is sokat gyorsultam” –mondta Kovács Bálint.
 
 
 

A 220 Volt H-Moto Team két versenyzője több új beállítást és alkatrészt próbál ki a hazai bajnokság és Magyar Kupa pannoniaringi szezonzáróján

Zólyomi Andrea | 2017.10.09, 10:01:00 | Utolsó módosítás: 2017.10.09, 10:01:00

Cimkék:

 

 

Noha az elmúlt hétvégén lezárták a 2017-es szezont a 220 Volt H-Moto Team motorosai, már most megkezdik a felkészülést a jövő évre. A csapat korábbi Európa-bajnoka, Györfi Alen és a német Suzuki GSX-R Cup sorozatban bemutatkozó Kovács Bálint az október 9-én, a Pannoniaringen megrendezésre kerülő OB és Magyar Kupa utolsó futamán is rajthoz áll.
 
A 220 Volt H-Moto Team korábbi Európa-bajnoka, Györfi Alen sikeres szezont zárt az IDM Supersport kategóriájában, ahol az összetettben végül a hetedik pozícióban zárt a megszerzett 95 pontjával. Ráadásul az év során dobogóra is állhatott, így a tanulóévének nevezett idény valóban eredményesnek nevezhető. Alen azonban nem ül a babérjain, hanem alig egy héttel az IDM szezonzáró futamát követően máris a 2018-as évre készül, így rajthoz áll október 9-én a Pannoniaringen a hatszázasok között, ahol az idei hazai bajnokság és Magyar Kupa utolsó futamát rendezik.
 
 
"Természetesen ezen a versenyen nem az eredmény az elsődleges, hanem az, hogy az év folyamán rengeteg problémát okozó futóművel tovább dolgozzunk, hogy jövőre már ne legyen vele gondunk. Más beállításokat is kipróbálunk, hogy képesek legyünk fejlődni. Persze azt is szeretnénk, ha egy igazi, jó hangulatban és időben rendezett versenyen vegyünk részt, ahol a csapat jelen lévő tagjaival egy kicsit jól érezhetjük magunkat” – jelentette ki Györfi Alen.
 
Csapattársa, Kovács Bálint sem pihen, igaz ő csak szeptemberben kezdhette meg a szereplését az IDM Suzuki GSX-R Cup sorozatában. A fiatal motoros akárcsak Alen – szintén rajthoz áll a Pannoniaringen, hogy tovább gyűjthesse az ezres kategóriában a versenykilométereket.
 
 
„Számomra nagyon fontos, hogy minél többet motorozhassak a Suzukival, így kapóra jött a számomra a magyar bajnokság és kupasorozat utolsó versenye. Mivel az összetett helyezéseibe nem tudok beleszólni, így egyértelműen a gyakorlásé lesz a főszerep. Elsősorban a futóművel dolgozunk majd, de szeretném a minél jobb féktávokat is megtalálni ezen a pályán az ezres motorral. Még rengeteg a tanulnivalóm, és minden alkalmat szeretnék megragadni ahhoz, hogy az ezresek között is eredményes tudjak lenni” –mondta Kovács Bálint.
 
 
Fotó: 220 Volt H-Moto Team

Zólyomi Andrea | 2017.10.04, 09:44:00 | Utolsó módosítás: 2017.10.04, 09:44:00

Cimkék:

Kakucsring-en rendezték a Cseh – szlovák – magyar Utánpótlás Bajnokság utolsó fordulóját. Máté magabiztos előnnyel vágott neki a hétvégének.
 
A szombati szabadedzéseken stopperóra nélkül is egyértelmű volt Máté fölénye versenytársaival szemben. Technikai sport révén a csapat izgatottan csinálta végig az utólag rutinszerűnek tűnő hétvégét.
 
 
Az időmérő edzéseken Máté 43.8-as köridővel megszerezte a pole pozíciót. Ez az összevont mezőny elsőségét és több mint egy másodperces előnyt jelentett a második helyezettel szemben. A versenyeken rögtön az élre állt és rajt-cél győzelmet aratva megnyerte a 12 körös futamokat. Már az első fordulót követően megszerezte a bajnoki címet, hiszen a záró futamra senkinek sem maradt matematikai esélye, hogy utolérje a 12 éves fiatalt.
 
Az év során rengeteg munka van egy ilyen eredmény mögött, Máté mindössze egy futamot nem nyert meg, akkor technikai hiba miatt kényszerült feladni a viadalt. E mellett Olaszországban is versenyzett, ahol rengeteget fejlődött és gyorsult.
 
 
Szabó János „Bregyó”, Máté edzője: „Elégedett vagyok Mátéval a hétvégén és a teljes szezonban nyújtott teljesítménye alapján. Már a tavalyi évben is elég gyors volt ahhoz, hogy megszerezze az elsőséget, de nem úgy jött ki a lépés. Idén minden pályán megjavította egyéni legjobbját, ezzel magabiztosan uralta a mezőnyt.”
 
A 2017. évi szezon zárásával egyszerre folytatódik a munka a jövőért. Máté szeptember végén Spanyolországban tesztelt egy Moto4-es csapat meghívására. A csapat elvárásait alaposan túlteljesítette, ennek eredményeként ajánlatot kapott, hogy ott motorozzon 2018-ban. „Nagyon szeretnék az együttműködést, de egy ilyen lehetőség anyagi áldozatok nélkül nem megy. Ez az áldozat jelenleg nagyobb, mint amit a menedzsment elő tud teremteni. Néhány hónapunk van a válaszadásra és a feltételek megteremtésére.” nyilatkozta Gyuricza Péter, a Förch Junior Team menedzsere.
 
Kommunikáció Számadó
/ 46 oldal
Magyar Motorsport Szövetség 2010 © Minden jog fenntartva.